Algemene Voorwaarden
Definities
- Lieve Sofie: Lieve Sofie (Evy Battaglia), gevestigd te Maarssen.
- Klant: Degene met wie Lieve Sofie een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Lieve Sofie en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Lieve Sofie.
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Prijzen
- Alle prijzen die Lieve Sofie hanteert zijn in euro’s. zijn inclusief btw en verzendkosten tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen die Lieve Sofie hanteert voor haar producten, op de website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Lieve Sofie te allen tijde wijzigen.
Betalingen, betalingstermijn en retourneren
- 1. De klant dient betalingen achteraf binnen 14 dagen na levering te hebben voldaan.
- De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.
Herroepingsrecht
- Een consument kan een online aankoop gedurende 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
- Het product niet is gebruikt en in de originele staat is.
- Het geen product is dat speciaal voor de consument is gemaakt, gebruikt of aangepast.
- De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan: o Op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- De consument kan zijn beroep op de herroepingsrecht kenbaar maken via info@lievesofie.nl.
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Lieve Sofie, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de bestelling tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de bestelling voor rekening van de consument.
Opschortingsrecht
- Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Retentierecht
- Lieve Sofie kan een beroep doen op haar retentierecht en in dat geval producten van de klant onder haar houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Lieve Sofie heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Lieve Sofie.
- Lieve Sofie is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van haar retentierecht.
Verrekening
- Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Lieve Sofie te verrekenen met een vordering op Lieve Sofie.
Eigendomsvoorbehoud
- Lieve Sofie blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Lieve Sofie op grond van wat voor met Lieve Sofie gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake tet tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd kan Lieve Sofie zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien Lieve Sofie een beroep doet op haar eigendomsvoorbehoud geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Lieve Sofie het recht om schade vergoeding, gederfde wist en rente te vorderen.
Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres. Tenzij anders overeengekomen.
- Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Lieve Sofie het recht om haar verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan Lieve Sofie kan tegenwerpen.
Levertijd
- De door Lieve Sofie opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het bestelproces volledig heeft afgerond en de aanbetaling heeft gedaan en een bevestiging heeft gekregen van Lieve Sofie.
- Lieve Sofie kan een wachtlijst hanteren. Als de klant op de wachtlijst staat, gaat de indicatieve levertijd in wanneer Lieve Sofie met de overeenkomst start.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden tenzij Lieve Sofie niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Feitelijke levering
- De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Verzendkosten
- De verzendkosten zijn voor rekening Lieve Sofie tenzij anders overeengekomen.
Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend op beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Lieve Sofie niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Lieve Sofie, bij gebreke waarvan Lieve Sofie niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Bewaring
- Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
Garantie
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomt tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Vrijwaring
- De klant vrijwaart Lieve Sofie tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Lieve Sofie geleverde producten en/of diensten.
Klachten
- De klant dient door Lieve Sofie geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten dan dient de klant Lieve Sofie daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen enkele dagen na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een ze gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Lieve Sofie in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Indien de klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Lieve Sofie gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk dan wel elektronisch kenbaar te maken aan Lieve Sofie.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Lieve Sofie ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt. Hoofdelijke aansprakelijkheid klant 1. Als Lieve Sofie een overeenkomt aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Lieve Sofie verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid Lieve Sofie
- Lieve Sofie is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien er voor zover schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien Lieve Sofie aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst. 3. Lieve Sofie is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien Lieve Sofie aansprakelijk is, is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
- Elk recht van de klant op schadevergoeding van Lieve Sofie vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het burgerlijk Wetboek.
Recht van ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Lieve Sofie toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen van Lieve Sofie niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Lieve Sofie in verzuim is.
- Lieve Sofie heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of tijdig nakomt, dan wel indien Lieve Sofie kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Lieve Sofie in de nakoming van enige verplichtingen ten aanzien van de klant niet aan Lieve Sofie kan worden toegerekend in een van de wil van Lieve Sofie onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Lieve Sofie kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmacht situatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend : ziekte, noodtoestand( zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-,computer en telecomstoringen; computervirussen, stakingen ,overheidsmaatregelen, onvoorzienbare vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor Lieve Sofie 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Lieve Sofie er wel weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- Lieve Sofie is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet. Wijziging van de overeenkomst 1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Wijziging algemene voorwaarden
- Lieve Sofie is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of dan aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Bij bestaande overeenkomsten gelden de dan overeenkomen algemene voorwaarden.
Overgang van rechten.
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Lieve Sofie.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Lieve Sofie bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Lieve Sofie is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 20 september 2022